background image

 

 

 

- 29 -

 

Κεφάλαιο 2 - Θεωρητικό Υπόβαθρο 

Στο  κεφάλαιο  αυτό  παρουσιάζεται  εκτενώς  η  θεωρία  στην  οποία  βασίζεται  η 

διπλωματική εργασία. Εξηγούνται οι τεχνολογίες που χρησιμοποιήθηκαν για την ανάπτυξη του 
λογισμικού μέρους της, του προγραμματισμού διαδικτύου και του προγραμματισμού Arduino 
και αναλύονται οι πλατφόρμες ανάπτυξης του λογισμικού που αναπτύχθηκε. Αυτό το κεφάλαιο 
είναι ιδιαίτερο σημαντικό για την κατανόηση των εννοιών που χρησιμοποιούνται στα επόμενα 
κεφάλαια. 

2.1 Προγραμματισμός Διαδικτύου 

Ως  Προγραμματισμό  Διαδικτύου  (Web  Development)  ορίζουμε  την  εργασία  η  οποία 

στοχεύει στη δημιουργία ενός ιστοχώρου, τόσο για το διαδίκτυο, όσο και για ένα τοπικό δίκτυο 
[3].  Ο  εν  λόγω  ιστοχώρος  μπορεί  να  αποτελείται  από  μια  απλή  στατική  ιστοσελίδα  έως  μία 
πλήρης  και  διαδραστική  δυναμική  εφαρμογή  ιστού.  Κατά  κανόνα  τέτοιου  είδους  εφαρμογές 
αποτελούνται από δύο μέρη, τον εξυπηρετητή (Server) και τον πελάτη (Client). 

Ο ρόλος του πελάτη είναι να παρέχει στον χρήστη μία εύχρηστη διεπαφή, ούτως ώστε ο 

χρήστης  να  μπορεί  να  εισάγει  τα  δεδομένα  του  και  να  επιλέγει  τις  ενέργειες  που  θέλει  να 
εκτελέσει  και  να  μεταφέρει  τα  αιτήματα  αυτά  στον  εξυπηρετητή.    Ο  ρόλος  του  εξυπηρετητή 
είναι να αποθηκεύει τα δεδομένα που απαιτούνται για τη λειτουργία της εφαρμογής, να εκτελεί 
τα  αιτήματα  του  πελάτη  και  να  επιστρέφει  τα  αποτελέσματα  σε  αυτόν.  Τέλος,  ο  πελάτης 
εμφανίζει τα δεδομένα στον χρήστη χρησιμοποιώντας τη διεπαφή που προαναφέρθηκε. 

Αυτές οι διαδικασίες γίνονται με συγκεκριμένη σειρά και ιεραρχία. Τα δεδομένα στον 

εξυπηρετητή αποθηκεύονται σε μία Βάση Δεδομένων (Database) [4], ένα είδος εφαρμογών που 
αναλαμβάνουν την αποθήκευση και διαχείριση μεγάλου όγκου δεδομένων με πολύ αποδοτικό 
τρόπο, ενώ οι υπολογισμοί κάθε αιτήματος συνήθως γίνονται από μία σειρά σεναρίων τα οποία 
εκτελούνται  κάθε  φορά  που  ο  πελάτης  αιτείται  κάτι.  Αντίστοιχα,  ο  πελάτης  συνήθως 
αποτελείται από ένα πρόγραμμα Περιήγησης Ιστού (Web Browser) [5] το οποίο αναλαμβάνει να 
επεξεργαστεί τα δεδομένα του εξυπηρετητή και να τα εμφανίσει ακολουθώντας κανόνες που 
αναπτύχθηκαν στα πλαίσια της εφαρμογής.