background image

Σχεδιασμός και υλοποίηση ενός έξυπνου παιχνιδιού για τη συναισθηματική 

παρακολούθηση και το γονικό έλεγχο ενός παιδιού 

 

 

70 

 

 

Εικόνα 11: Παραδείγματα φωτογραφιών που χρησιμοποιήθηκαν για την παραγωγή θετικών δειγμάτων που 

απεικονίζουν χαμογελαστό στόμα 

Εξίσου  σημαντικές,  αν  όχι  περισσότερο,  για  την  επιτυχία  της  εκπαίδευσης  των 

ταξινομητών,  είναι  και  οι  αρνητικές  εικόνες.  Με  τον  όρο  αρνητικές  εικόνες  εννοούμε 

εικόνες  οι  οποίες  είναι  εντελώς  άσχετες  με  το  αντικείμενο  ενδιαφέροντος.  Οι  εικόνες 

αυτές  δεν πρέπει να περιέχουν το αντικείμενο ή αν το περιέχουν αυτό να βρίσκεται σε 

μία  διαστρεβλωμένη  του  μορφή.  Ιδανικά,  για  να  εκπαιδευτεί  ταξινομητής  και  να  έχει 

αυξημένα  αποτελέσματα  αναγνώρισης  και  ανίχνευσης,  πρέπει  να  συλλεχθεί  πλήθος 

αρνητικών φωτογραφιών που φαινομενικά θα είναι πανομοιότυπες με τις θετικές εικόνες, 

με τη διαφορά ότι δεν θα περιέχουν το αντικείμενο προς αναγνώριση. Για παράδειγμα, αν 

στόχος είναι να αναγνωριστεί μία πινακίδα υποχρεωτικής διακοπής πορείας, οι αρνητικές 

εικόνες που θα έπρεπε να χρησιμοποιηθούν κατά τη διαδικασία εκπαίδευσης θα πρέπει 

να περιέχουν δρόμους ή ακόμα και άλλου τύπου πινακίδες.  

Εκτός από το είδος των εικόνων, υψίστης σημασίας δεδομένο είναι και η ποσότητα 

των αρνητικών και των θετικών εικόνων οι οποίες θα χρησιμοποιηθούν προκειμένου να 

δημιουργηθεί ένα ολοκληρωμένο δείγμα. Η ποσότητα αρνητικών εικόνων που απαιτείται 

είναι  κατά  πολύ  μεγαλύτερη  από  αυτή  των  θετικών  εικόνων.  Αυτό  γιατί  ενώ  με  τις 

θετικές εικόνες ο ταξινομητής θα εκπαιδευτεί για το τι να ψάχνει και πού να στοχεύει, με 

τις  αρνητικές  εικόνες  θα  καταλάβει  τι  πρέπει  να  αποφεύγει  και  με  τι  δεν  πρέπει  να 

συγχέει το αντικείμενο ενδιαφέροντος. 

Έχοντας  υπόψη  όλα  τα  παραπάνω,  κατά  τη  διαδικασία  τις  φωτογράφισης  για  τη 

δειγματοληψία,  ζητήθηκε  από  τα  άτομα  που  συμμετείχαν  να  κάνουν  διάφορες