Σχεδιασμός και υλοποίηση ενός έξυπνου παιχνιδιού για τη συναισθηματική
παρακολούθηση και το γονικό έλεγχο ενός παιδιού
68
● Συλλογή θετικών και αρνητικών εικόνων
● Δημιουργία δειγμάτων από τις θετικές εικόνες
● Εκπαίδευση με βάση τα δείγματα και τις αρνητικές εικόνες
Ο όρος θετικές εικόνες (positive images) αναφέρεται σε εικόνες που έχουν σαν
βασικό αντικείμενό τους το αντικείμενο ενδιαφέροντος, αυτό δηλαδή που στοχεύουν
τελικά να αναγνωρίσουν οι ταξινομητές. Οι εικόνες αυτές είτε αποτελούνται εξ
ολοκλήρου από το αντικείμενο ενδιαφέροντος είτε το περιέχουν ανάμεσα σε άλλα
αντικείμενα και διαφορετικά φόντα. Το αντικείμενο σε αυτές μπορεί να βρίσκεται σε
διαφορετικές θέσεις, βάθη και φωτισμό. Το σύνολο αυτών των εικόνων είναι αυτό στο
οποίο θα βασιστεί η διαδικασία εκπαίδευσης για να «διδάξει» στους ταξινομητές ποιο θα
είναι το αντικείμενο για το οποίο ψάχνουν και στοχεύουν να ανιχνεύσουν.
Εστιάζοντας στην εφαρμογή που αναπτύχτηκε, οι θετικές εικόνες που έπρεπε να
συλλεχτούν ήταν τριών ειδών, εικόνες με χαμόγελα, εικόνες με λυπημένα στόματα και
εικόνες με ανοιχτά στόματα (Εικόνα 11). Υψίστης σημασίας για την επιτυχία της
διαδικασίας και για να παραχθούν ταξινομητές οι οποίοι θα καταφέρουν να
αναγνωρίζουν την κατάσταση στόματος για την οποία εκπαιδεύτηκαν, ήταν η συλλογή
εικόνων με αληθοφανή και πολλών ειδών στόματα, με καθαρές εκφράσεις και προπαντός
εύκολα διακριτές μεταξύ τους. Μεγάλος στόχος, εκτός από την ανίχνευση και
κατηγοριοποίηση του συναισθήματος, ήταν και η αποφυγή σύγχυσής του με τα λοιπά
συναισθήματα. Είναι σαφώς προτιμότερο να προσπεραστεί κάποια έκφραση χωρίς να
κατορθωθεί η αναγνώρισή της, παρά να ταυτιστεί λαθεμένα με κάποιο άλλο είδος
έκφρασης.
Για να είναι οι θετικές εικόνες όσο το δυνατό πιο αντιπροσωπευτικές ως προς το
συναίσθημα το οποίο απεικονίζουν αλλά και για να συλλεχθούν σε πλεονασμό,
επιλέχτηκε να έχουν τη μορφή φωτογραφιών καθημερινών ανθρώπων με αληθοφανείς
και αυθόρμητες εκφράσεις. Πιο συγκεκριμένα, ζητήθηκε η βοήθεια από συγγενικά και
φιλικά πρόσωπα ώστε να συγκεντρωθεί ποικιλία φωτογραφιών με τη σωστή μορφή
χειλιών, αφού από αυτά θα εξαχθεί αργότερα το συμπέρασμα του συναισθήματος. Το
δείγμα που συλλέχτηκε βασίστηκε κατά πολύ σε άτομα μικρής ηλικίας που θα ήταν και
τα πλέον ιδανικά, δεδομένου ότι στόχος της εφαρμογής τέθηκε να είναι η αναγνώριση
εκφράσεων σε παιδικά πρόσωπα. Ωστόσο, για ερευνητικούς λόγους και λόγους