background image

Σχεδιασμός και υλοποίηση ενός έξυπνου παιχνιδιού για τη συναισθηματική 

παρακολούθηση και το γονικό έλεγχο ενός παιδιού 

 

 

23 

 

παιδιών  και  να  επικεντρώσει  το  ενδιαφέρον  του  στη  φροντίδα  και  την  ασφάλειά  τους. 

Ταυτόχρονα,  συμβάλλει  στην  διανοητική  ανάπτυξη  των  νεαρών  ατόμων  και  στη 

διέγερση της κριτικής τους σκέψης. 

Η κατασκευή έχει τη μορφή ενός  λούτρινου παιχνιδιού, για να είναι προσιτό στα 

παιδιά, το οποίο έχει εμπλουτιστεί με έναν μικροϋπολογιστή, ένα μέσο τροφοδοσίας, μία 

κάμερα και ένα ηχείο. Το ολοκληρωμένο αυτό σύστημα έχει σαν στόχο  την ανίχνευση 

του  προσώπου  ενός  παιδιού  και  την  αντίδρασή  του  βάσει  των  μορφασμών  που 

αναγνωρίζει σε αυτό. Οι μορφασμοί οι οποίοι υποστηρίζονται είναι η χαρά, η λύπη και 

το  χασμουρητό.  Ανάλογα  με  τον  μορφασμό  του  παιδιού,  το  σύστημα  αναπαράγει  τον 

αντίστοιχο ήχο με στόχο να το προσελκύσει και να διατηρήσει την καλή του διάθεση, να 

βελτιώσει  τη  διάθεσή  του  με  ένα  γνωστό  τραγούδι  που  μπορεί  να  το  παρακινήσει  να 

τραγουδήσει, αλλά και να το νανουρίσει, αντίστοιχα. 

Το λογισμικό της παρούσας εφαρμογής λαμβάνει δεδομένα εικόνας σαν είσοδο και 

αλληλεπιδρά  επιστρέφοντας  ήχο  σαν  έξοδο.  Πιο  συγκεκριμένα,  το  σύστημα  δέχεται 

συνεχώς ροή βίντεο σε πραγματικό χρόνο, στο οποίο προσπαθεί να ανιχνεύσει πρόσωπα. 

Η  ανίχνευση  αυτή  λαμβάνει  χώρα  χάρη  σε  συγκεκριμένους  ταξινομητές  που  έχουν 

εκπαιδευτεί  σχετικά.  Η  εκπαίδευση  των  ταξινομητών  έχει  βασιστεί  σε  ένα  πλήθος 

συλλεγμένων  εικόνων  που  απεικονίζουν  κατά  βάση  το  στοιχείο  που  τίθεται  προς 

ανίχνευση. Εφόσον αναγνωριστεί κάποιο πρόσωπο, άλλοι ταξινομητές, εξειδικευμένοι σε 

συγκεκριμένα  χαρακτηριστικά  του,  προσπαθούν  τόσο  να  τα  αναγνωρίσουν  όσο  και  να 

αποφανθούν  σε  ποια  κατάσταση  αυτά  βρίσκονται.  Εάν  ο  έλεγχος  των  ταξινομητών 

καταλήξει στην ύπαρξη κάποιου εμφανούς, για συγκεκριμένο χρόνο, συναισθήματος στο 

πρόσωπο,  τότε  πραγματοποιείται  η  αλληλεπίδραση  του  συστήματος.  Ένας  επιλεγμένος 

ήχος,  τέτοιος  ώστε  να  ταιριάζει  στο  συναίσθημα  που  αναγνωρίστηκε,  φορτώνεται  και 

ξεκινά να αναπαράγεται. Η αναπαραγωγή αυτή εξακολουθεί έως ότου τα χαρακτηριστικά 

του προσώπου αλλάξουν κατάσταση και παραπέμπουν πια σε κάποιο άλλο συναίσθημα. 

Τότε η αναπαραγωγή διακόπτεται και τη θέση του προηγούμενου ήχου παίρνει ένας νέος, 

πιο ταιριαστός στην ανίχνευση που πραγματοποιήθηκε. 

Η  παρούσα  εργασία  φέρει  και  ερευνητικό  χαρακτήρα,  καθώς  πέρα  από  την 

υλοποίηση  του  τελικού  συστήματος,  στόχος  της  ήταν  η  μελέτη  και  η  ανάπτυξη  ενός 

προϊόντος  το  οποίο  θα  μπορεί  να  χρησιμοποιείται  ευρέως  και  να  υποστηρίζει  τα  όσα